Коли діти підростають, йдуть до школи, ми все частіше починаємо просити їх «Вирішуй сам», «Обирай сам». І може виникнути така ситуація, за якої дитина не зможе цього зробити. Муки вибору приводять її до відчаю, а батьків – до злості.

Шукаючи винного, батьки починають говорити, що їхня дитина нерішуча чи невпевнена у собі. Відвідують разом психолога або просто привчають до вибору насильницьким методами. Але, насправді, в цій ситуації винні тільки батьки. Для того, щоб формувати вміння робити вибір і приймати рішення, дитині потрібно давати вибір ще змалечку.

Дуже просто все робити за дитину. Проте, таким чином ми виховуємо безвідповідальних та інертних молодих людей, які в майбутньому не здатні вибрати ВНЗ чи приймати рішення стосовно своїх коштів.

Зрозуміло, що безглуздо просити п’ятирічного малюка обрати собі няню, продукти в магазині чи розклад дня.
Проте, вже маленьким він може вирішувати багато справ, що стосуються його особисто.

Існує такий психологічний фокус, як «вибір у рамках». Наприклад: не варто довго переконувати дитину, що потрібно гуляти на вулиці, можна просто запитати «ми підемо гуляти на майданчик чи до парку?», «Ти прибереш іграшки зараз чи через 3 хвилини?», «Ти питимеш сок чи воду?».

Дитина отримала право вибору, але в тих рамках, які необхідні дорослому.

Такі питання не дозволяють дитині, наприклад, вирішувати, піде вона гуляти чи ні, прибере іграшки чи залишить їх розкиданими. Але вони дозволяють прийняти самостійне рішення, коли і як це зробити.

Найкраще для дитини віком у 5 років – давати можливість обирати один з двох варіантів, поступово збільшуючи їх кількість.

Варто пам’ятати, що рішення, а також способи реалізації цього рішення потрібно прийняти і поважати. Дитина може навіть спробувати випити суп через соломинку чи одягнути татові капці. Ваша задача – терпляче дочекатися, коли дитина зрозуміє, що це незручно, і відмовиться від цього самостійно. Це цінний урок і досвід. Мудрі батьки не будуть називати це дурницями, адже вони знають, що тільки експериментуючи діти вчаться не боятися помилок, діяти самостійно і дізнаються, що будь яка дія має наслідки.

Обирайте